Amazon kommer: Skal vi kæmpe eller overgive os?
Vi ved endnu ikke præcis hvornår, men der er ingen tvivl om, at Amazon kommer til Norden inden for en overskuelig fremtid, og at det vil komme til at disrupte hele detailhandlen i Danmark.
Det er en gigant, der er på vej, og det sker blandt andet med udgangspunkt i en enorm logistisk muskel, der blandt andet sikrer forbrugerne levering hurtigere, end man ser nogen andre steder. Visse steder i USA ned til en time.
Da Amazon gik ind i Australien, faldt priserne på varer på nettet med 16 pct., og i USA står virksomheden for 46 pct. af alt nethandel.
Men hvordan skal man forholde sig til den udvikling som en mindre brik i dansk detailhandel?
Brands skal samarbejde, detailhandlen kæmpe
Det handler om at finde ud af, om man skal kæmpe imod Amazon eller begynde at samarbejde ned dem.
Og som hovedregel gælder det for producenter og brands, at de skal samarbejde, mens detailhandlen skal kæmpe imod, sagde Emil Stamp, principal hos Boston Consulting Group, under sit oplæg til et arrangement med fokus på Amazons indtog i Danmark, der blev holdt på Cph Business i Lyngby tirsdag.
Erhvervsakademiet Cph Business står i samarbejde med blandt andet Coop, Ikea og Dansk Erhverv bag forsknings- og udviklingsprojektet Retail Reinvented, der skal undersøge detailhandlens aktuelle udfordringer.
Det giver god mening for brands at udnytte Amazon som strategisk partner, der åbner op for en kæmpestor målgruppe i hele verden, mens det giver knapt så meget mening for forhandlere, pointerede Emil Stamp.
Bliver Norden Amazons næste fokuspunkt?
Emil Stamp vurderer, at Amazon meget vel kan være på vej til Norden, blandt andet fordi vi heroppe er meget digitale og har mange penge, samtidig med at der ikke er nogle konkurrenter til stede på markedet.
Imod taler dog det faktum, at Norden består af små uafhængige lande, og det er altid mere besværligt med flere små lande, fordi det kræver, at man forholder sig til forskellige lovgivninger, forklarede Emil Stamp.
Hvis det går som i de fleste andre lande, når Amazon holder sit indtog, så vil kæmpen på bare fem år kunne sætte sig på op mod 20 pct. af nethandlen i Danmark.
Butikken bliver showroom
Alex Oberberg fra den danske højtalerproducent Libratone har med held samarbejdet med Amazon, og han råder andre brands til at gå samme vej, fordi det er fremtiden, siger han.
Han peger dog på mindst et punkt, hvor man er dårligere stillet hos Amazon end med sin egen hjemmeside:
- Man skal være opmærksom på, at man ikke ejer sine egne data som sælger hos Amazon. Det betyder, at man ikke har adgang til eksempelvis besøgsstatistikker og kundedata, og det er et værdifuldt redskab, man mangler der, forklarer han.
Udover Amazon sælger Libratone sin højtalere via forskellige forhandlere, og så har virksomheden netop åbnet en flagskibsbutik i København.
- Jeg tror ikke, butikker forsvinder, men de vil ændre karakter, siger Alex Oberberg.
- Vi forventer ikke overskud i vores butik, men vi forventer, at mange folk går derind og bliver inspirerede til at købe produkterne på et senere tidspunkt, forklarer han.